Реклама Google — средство выживания форумов :)
When I talked to Katherine Milkman, a professor at the Wharton School at the University of Pennsylvania, she brought up a similar idea, from the realm of social psychology. She talked about the mental pressure humans feel to resolve cognitive dissonance—if people have two conflicting beliefs, they’ll try to rationalize one to make it fit with the other. In this case, workers may dislike their jobs at Amazon, but if they turn down The Offer, it means they passed on a chance to quit. It’s likely that they’ll then try to convince themselves that they actually like working at Amazon, Milkman said. To pick a more extreme example of this phenomenon, when people join a cult that says the world is going to end on a certain date and then it doesn't end, they tend to end up believing more strongly in the cult, because they can’t put up with the cognitive dissonance between what they believe and what actually happened.
Milkman also brought up “escalation of commitment,” another concept studied by behavioral economists. The idea is that when people put a lot of money or effort into something and it appears to be going badly—perhaps they bought a stock and the share price is tanking—they often double down on their commitment. “They say, ‘I want to see this turn around—I don’t want it to turn out badly,’” Milkman said. When employees see that they’ve lost $5,000 by not taking The Offer, they might mentally recommit to the company, trying to do better at their jobs and enjoy them more.
On the flip side, disengaged workers are more likely to accept the offer, says Burchell, and these types of employees cost organizations a substantial amount of money. According to Gallup, an actively disengaged employee, someone who is unhappy and unproductive at work, costs their organization $3,400 for every $10,000 of salary, or 34 percent. That means a disengaged employee who makes $70,000 annually costs their organization $23,800 a year.
Поскольку создание советского интеллектуального слоя происходило под знаком борьбы за «социальную однородность общества», коммунистический режим целенаправленно формировал совершенно определенный социальный состав его, придавая этому огромное, часто самодовлеющее значение. В идеале (впредь до исчезновения этого слоя как такового) желательно было иметь его полностью «рабоче-крестьянским» — так, чтобы каждое новое поколение интеллигенции было бы интеллигенцией «в первом поколении». Но более реальной была задача, по крайней мере, не допустить, чтобы процент выходцев из интеллигенции в новом поколении образованного слоя превышал долю этого слоя в населении страны. Практически вся история его в СССР есть история борьбы советской власти за максимальное увеличение в его составе доли «интеллигенции в первом поколении». Задача регулирования социального состава образованного слоя осуществлялась по нескольким направлениям: во-первых, непосредственное регулирование социального состава студентов — система прямых ограничений для одних и льгот для других категорий абитуриентов в зависимости от происхождения, во-вторых, создание специальных учебных заведений для подготовки к поступлению «социально-близких» власти лиц, в-третьих, система льгот и преимуществ, не связанная непосредственно с социальным происхождением, но содействующая поступлению «ценных» в социальном отношении элементов, в-четвертых, внедрение в состав образованного слоя (путем назначения на соответствующие должности) тех же элементов без получения нормативного образования.